Nytårsforsæt: Vægttab

Der vil sandsynligvis være en stor del af Danmarks 5,5 mio. indbyggere, der her efter juledagene kæmper lidt med at lyne bukserne. Danskere, som ser sig selv i spejlet og rynker på næse. Danskere, som 2011 har taget lidt for meget på. Eller som bare har fået øjnene op for, at for mange kilo på sidebenene ikke er godt for helbredet. Derfor er det på tide at begynde på planlægningen af din nytårskur.

Fedme og sundhed

Det er ikke sundt at være overvægtig. Overvægt og fedme har desværre mange sygdomme og dødsfald på samvittigheden. De mange mættede fedsyre i for eksempel margarine kan føre til hjerte-karsygdomme, sukkersyge og er også relateret til flere kræftsygdomme. Det er alle de såkaldte livsstilsygdomme, som er en stille dræber, der kommer snigende med fast food og for meget af det forkerte mad.

BMI

Hvis du er i tvivl om, hvorvidt du er overvægtig, så er BMI (Body Mass Index) en god rettesnor. Du beregner dit BMI som din vægt (i kilo) divideret med din højde ganget med sig selv (i meter).

Eksempel:
65 / 1.72×1,72 = 21,97

Hvis du er normalvægtig, ligger dit BMI mellem 18,5 og 25.

Hvorfor blev du overvægtig?

Hvis dit BMI er over 25, så er der en god sandsynlighed for, at du er overvægtig. Hvis du kan se bløde buler på mave, sideben og lår – ja så er den god nok! Du er blevet overvægtig.

Men hvorfor gik det sådan for dig? Find ud af, hvorfor du er blevet lidt for tyk. Det kan hjælpe dig finde at finde den rigtige kur for dig. Og ikke mindst hjælpe dig til at holde vægten, når du har tabt dig.

Vægttab – hvordan?

Der er uendelig mange kure, når du skal tabe dig. Kort sagt, skal du afstemme dit kalorieindtag med dit aktivitetsniveau. Overvej hvilken kur, der passer bedst til dit temperament – og overvej, om du skal have hjælp. Du kan for eksempel vælge Vægtvogterkuren, hvor du kommer til møder om kost, hvor du også bliver vejet. Eller hvis du satser på motion, kan du vælge en personlig træner.

Nytårsforsæt kan blive til virkelighed

Hvis du bruger lidt tid på at tænke dit nytårsfortsæt i gennem og planlægge din ”aktion”, så kan dit nytårsfortsæt blive til virkelighed. Det er fed sundhed!