Hvor de selvstændige kan hente meget

I mit daglige virke kommer jeg til at tale med rigtig mange selvstændige forretningsdrivende indenfor mange forskellige brancher. Det kan være alt fra frisører til tømrer og fælles for langt de fleste af dem er, at de ikke har fundet ud af at udnytte internettets fortræffeligheder til deres egen fordel.

Det er selvfølgelig ikke underligt at en frisør ikke har forstand på at lave hjemmesider og få dem markedsført korrekt. De kan finde ud af at klippe og det er der de tjener deres penge. Men når det så er sagt, så fortæller jeg dem alle om det potentielle salg de går glip af ved ikke at have større fokus på at få markedsført sig online.

Hvis de ikke allerede har en hjemmeside, så skal de naturligvis starte der og det skal gøres ordentligt. Ikke noget med at få den 12 årige fætter til at bikse noget sammen. Det skal have et professionelt udseende og være noget som ser seriøst ud når de potentielle kunder ser siden.

Har de allerede en hjemmeside, så kan det være at den skal optimeres med noget SEO eller på anden vis gøres lidt mere attraktiv overfor søgemaskinerne. Den slags kan de godt lære at gøre selv, men de kan også vælge at hyre en professionel til det. Det er ikke altid billigt, men pengene kan være rigtig godt givet ud og derfor anbefaler jeg dem altid at komme i gang med at undersøge markedet. Ofte giver jeg dem også navnene på nogle personer som jeg selv bruger og derfor gerne anbefaler til andre.

Derefter kommer turen så til selve markedsføringen. Online markedsføring er ikke meget forskellige fra almindelig markedsføring, men har dog den ene forskel, at det er meget lettere at vurdere om man får noget for sine penge. Fordi det hele sker elektronisk, så kan man måle på det og dermed se hvor mange kunder man får ind i forretningen som følge af den investering man lægger.

Desværre er der stadig mange selvstændige er der bange for at investere penge i denne slags markedsføring fordi de ikke føler sig trygge. Så hellere smide nogle penge efter avisannoncer som de kender og føler sig trygge med (men som sjældent virker særlig godt).

For dem der sælger SEM er det naturligvis et stor problem at de ikke kan få fat i disse kunder, men problemet er endnu større for de selvstændige, for det er rigtig mange potentielle kunder de taber på gulvet og som bliver fanget af de konkurrenter som har forstået spillet.