Sunde kulhydrater – vejen til bedre kost

Vi får tuden ørene fulde af at kulhydrater er farlige og det er dem vi skal undgå i vores kost, hvis vi vil tabe os. Med meget stillesiddende arbejde er kulhydrater vejen til overvægt og fedme. Advarslerne er mange og vi bliver bombarderet med dem hele tiden. Noget af det er helt korrekt og der er grund til at passe på hvis ikke man får noget motion der kan forbrænde det lidt. Spiser du rigtige kulhydrater kan du faktisk tabe dig.

De langsomme kulhydrater er en type kulhydrater, der findes i noget mad. Fordelen ved dem er at kroppen forbrænder dem langsomt og frigører sukkeret fra dem langsomt i blodet. Dette betyder du er mæt i længere tid og har ikke store udsving på dit blodsukker, som man fx. har hvis man spiser toast brød eller chokolade.

Slank med kulhydrater – en hurtig guide

Spiser du brød, ris, pasta eller kartofler er der tale om hurtige kulhydrater, de er hurtigt i blodet og kroppen råber på mere af den slags. Hvis man spiser langsomme kulhydrater kan man blive slank ved at holde kroppen i gang med at forbrænde maden og derved er man ikke sulten og ryger ikke lige i et 2 kg marabou plade. De langsomme (også kaldet komplekse) kulhydrater findes primært i bønner og linser. Så hvis man kan bytte en del af den ris, pasta og kartofler man spiser ud med hvide eller brune bønner så er man rigtig langt i at leve et sundere og lettere liv – altså tabe sig.

Vægttabet er nogle gange ikke det væsentligste, nogle gange er velværen ved at sove bedre, være mindre sur, osv. den primære faktor. Dette kan også opnår med langsomme kulhydrater, da dit blodsukker er mere stabilt og man ikke har en tendens til at proppe hovedet med sukker inden man skal i seng.

Så den generelle opskrift på kulhydrater er at man skal droppe brød, ris, pasta og kartofler og i stedet bytte dem ud med linser og bønner.