København

Det var en god ordre, jeg landede efter en forhandling med et stort, tysk it-firma i går. Firmaet har oplevet et stigende antal kunder blandt danske virksomheder og har nu fundet det på sin plads at etablere sig med en regulær afdeling i Danmark – nærmere betegnet her i København. Derfor har it-firmaet i et stykke tid været på udkig efter egnede lokaler i København og har for så vidt også fundet en løsning, som firmaet finder optimal. Problemet er bare, at de pågældende lokaler er i et nybyggeri, som først vil stå færdigt om knap 8 måneder, og it-firmaet har behov for at etablere sig i Danmark i løbet af meget kort tid for at kunne servicere sine danske kunder.

Derfor valgte tyskerne at søge efter kontorhoteller i København, fordi man så hurtigt kan rykke ind i ordentlige lokaler, der er præsentable nok til at modtage kunder i. Det er et par uger siden, jeg i min egenskab af manager for et stort kontorhotel i centrum af København fik den første henvendelse fra det tyske selskab.

Henvendelsen drejede sig først og fremmest om vores muligheder for at stille de ønskede faciliteter til rådighed for it-firmaet. Da vi på det tidspunkt netop havde sagt farvel til en forholdsvis stor kunde, der har lejet sig ind hos os i næsten et år, var vores muligheder for at stille et tilstrækkeligt antal kvadratmeter til rådighed for den nye kunde gode.

Jeg sendte tyskerne et prospekt med alle de ønskede oplysninger og lagde vægt på, at vi har nogle meget flotte og velindrettede mødelokaler, da jeg tydeligt kunne fornemme, at det betyder meget for tyskerne, at de kan modtage kunder i præsentable omgivelser.

Derimod undlod jeg at fastsætte priser på vores ydelser, for det havde firmaet ikke bedt om, og så vil jeg hellere i en direkte forhandling finde frem til præcist, hvilke former for service, firmaet efterspørger. Derefter kan jeg bedre sætte priser på vores ydelser.

Det er jo ikke ligegyldigt, at vores kontorhotel skal stille personale til rådighed, når firmaet skal bruge et af vores mødelokaler. Nogle af vores kunder foretrækker at lade deres eget kontorpersonale stå for servering af kaffe med mere under møderne, mens andre helst vil lade deres kontorpersonale fortsætte det almindelige arbejde og så få vores piccoliner til at klare det praktiske omkring møderne.

Da vi forhandlede tingene på mødet i går, gav de to repræsentanter for det tyske it-firma klart udtryk for, at de gerne ville have os til at stå for al service – også pasning af deres telefon. Årsagen til det ønske var klart, at de ville sende noget personale fra deres hovedsæde i Tyskland op for at passe kontoret i København, men de ville samtidige gerne servicere deres danske kunder med folk, der taler dansk.

Så det endte med at blive noget i retning af en fuld servicepakke, jeg fik solgt, og det lunder noget på budgettet, efter at vores nævnte kunde ophørte samarbejde med os, fordi firmaet havde fået egne lokaliteter her i København.