IT i Silkeborg
Vores øverste ledelse havde langt om længe truffet beslutning om, at firmaet var tvunget til at finde nye og større lokaler til administrationen. Vi udgør hovedkontoret for en kæde af detailforretninger, og kæden nærmest vader i succes og åbner den ene nye forretning efter den anden. Det betyder mere arbejde på hovedkontoret og derfor også flere medarbejdere.
Efterhånden er vi nået til et punkt, hvor vi næsten bogstaveligt sidder lårene af hinanden, og derfor vakte det glæde i hele staben af medarbejdere, da ledelsen i forrige uge bekendtgjorde, at man nu havde besluttet at finde et nyt domicil, og at der allerede er flere velegnede muligheder i kikkerten.
Vi skal heldigvis fortsat blive i Silkeborg, hvor langt de fleste af medarbejderne også bor privat, så det ville have været besværligt for mange, hvis direktionen og bestyrelsen havde valgt at flytte til en anden by.
Vi er allerede i fuld gang med at planlægge, hvad vi også skal være opmærksomme på, når vi skal i nye lokaler. Vores direktør går meget op i vores it system, og han har allerede ret detaljerede planer for den del af vores arbejdsmiljø.
Vi skal i de nye lokaler stadig have et netværk baseret på kabler til de interne funktioner, men dertil skal vi have et trådløst netværk til vores internetforbindelser. Vores direktør har allerede indledt drøftelser med et firma, der er specialister i it i Silkeborg, og han lytter tilsyneladende til de mange forslag, han får fra firmaet.
For ham handler det i høj grad om it sikkerhed, både hvad det driftsmæssige angår, samt hvad angår beskyttelse af vores mange følsomme data. Forleden dag fortalte han lidt om, hvad hans overordnede planer går ud på.
Faktisk skal vi ikke længere selv gemme vores data på egne servere. I stedet vil han vælge it hosting, som det it firma, han har drøftelser med, kan stå for. Det giver flere fordele også for os medarbejdere, for nu skal ingen længere bekymre sig om backup af alle data på vores server, for det sørger it firmaet for.
Der bliver også tale om en samlet mailløsning, så alle mails bliver sendt gennem et filter hos it firmaet, så vi skulle kunne slippe helt for at sidde og slette uønskede mails med spam eller andet.
Men der er nok heller ingen tvivl om, at det for vores direktion vejer tungt, at vi i firmaet gennem det seneste par år har talt en del om, at vi på et tidspunkt bliver nødt til at ansætte et it uddannet medarbejder til at servicere vores stadigt større mængde computere, servere og netværk.
Det har været en stigende belastning for de få medarbejdere, der kan betegnes som en slags selvlærte superbrugere, at de har skullet assistere kollegerne, når nogen kørte fast med en opgave, som de ikke var i stand til selv at løse.
Selv synes jeg, det er rart at kunne se frem til ikke bare nye og større omgivelser på arbejdspladsen, men bestemt også til en højnelse af sikkerheden i vores it system, hvor vi blandt andet får mailscanning, så virus og andet utøj skulle blive en saga blot.