Gode trykkerier er lykken

Der er mange opgaver, der skal løses, når man sidder i den komite, der står for arrangementet af en halvstor musikfestival hver sommer. En af mine arbejdsopgaver er at sørge for markedsføringen af festivalen, og det kan af og til være en lidt vanskelig opgave, fordi vi ikke har økonomi til det helt store pr-stunt.

Derfor må jeg kigge efter de billigste metoder til at udbrede kendskabet til festivalen, og en af dem er faktisk at klistre så mange plakater med budskabet om festivalen op som overhovedet muligt. Og lige netop i år fik jeg lidt ekstra arbejde med netop plakaterne, fordi den desktopper, som de foregående mange år har designet vores plakater, er flyttet fra byen og ikke længere er med i komiteen.

Selv har jeg ikke evner til den slags, så jeg kontaktede et af de trykkerier, hvor vi plejer at få plakaterne trykt, for at høre, om de kunne hjælpe med designet. Men desværre ville de ikke påtage sig  den type opgaver, så jeg måtte på jagt efter en grafisk designer, der kunne træde til. Jeg kendte faktisk en designer, der sværger til digital print. Og hun ved en masse om emballage og den slags, som vi jo også får brug for!

Det lykkedes også at finde en her i byen, og han var endda så imødekommende, at han tilbød at lave et design for en meget lav pris. Han var selv gæst på festivalen hvert år, fortalte han, så det ville være en opgave, han hjertens gerne ville påtage sig.

Flot resultat

Og jeg må sige, det var et flot resultat, der kom ud af det. Faktisk synes jeg, at det i år var den flotteste plakat, vi nogensinde har haft til at reklamere for festivalen. Han sendte mig et digitalt korrekturaftryk pr. mail, og jeg kunne konstatere, at alle de faktuelle oplysninger på plakaten var korrekte. Desværre kunne jeg ikke printe plakaten ud, fordi jeg ikke har en A3-printer, men det var tydeligt at se på skærmen, at det var en flot plakat i stærke farver, som man ville have svært ved at overse i gadebilledet.

Stor tilfredshed

Jeg ringede til designeren og udtrykte min store tilfredshed og godkendte indholdet. Det var så meningen, at han skulle sende den digitale version til vores trykkeri, som så skulle stå for selve trykningen. Men da slog han sig i tøjret og fortalte, at det pågældende trykkeri ikke havde maskiner til at udføre trykningen så godt, som han gerne ville have det.

I stedet foreslog han et andet trykkeri, som kunne udføre lasertryk, hvilket efter hans mening ville få farverne til at stå meget klarere på plakaterne. Jeg spurgte selvfølgelig til prisen, men det ville han nu ikke blandes ind i, så jeg ringede i stedet til det trykkeri, han havde foreslået.

Vi fik en hyggelig snak om vores plakater. Vi plejer at få trykt 300 af dem, men trykkeren foreslog mig at gå op på 500, fordi det kun ville koste en anelse mere. Han nævnte prisen, og jeg havde svært ved at skjule min overraskelse, for det var noget billigere end det, vi plejer at betale.

Også til forsendelse

Faktisk bruger vi også en hel del kuverter og konvolutter, som jo også kan være en del af det aftryk, vi efterlader rent visuelt. Det skal vi lige have set nærmere på.

Jamen, vi er mestre i billig print, sagde han, og vi aftalte, at designeren bare skulle sende den digitale version hurtigst muligt.

Billigt er godt, og for os betød det, at vi slap for at forholde os til finansiering af den ene eller anden art.